tutorial cambio pastillas freno y discos (Del y Tras) en Mx-5 NA y NB

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Aprovecho el antiguo tutorial (que sigue ahí abajo) por este mucho más esquemático, con mejores fotos y además cambiando los discos.

Como leeréis y os confirmo, TODO esto se consigue con la 'friolera' de una única llave vaso del 14...  :facepalm:

(Con esa del 14 y otra del 10 desmontas medio coche. De verdad)

Las fotos son grandes pero merece la pena para leerlo bien. Si alguien se pierde con el idioma que lo diga que traducimos.

Adivinad que me toca este domingo  :sisi1:






















Información extraída de http://www.mx5oc.co.uk/forum/forums/t/831.aspx


Changing the brake pads on the ‘5 is one of the simplest "major" services you yourself can tackle. The following writeup covers the basics of removing and replacing the front and rear brake pads on a 1993 Mx5. It applies to all Mk1 cars

The entire job can be done entirely by ones self in an afternoon. It took me less than 3 hours, which included taking the pictures, making notes etc.

This document will cover both front and rear pad replacement.

Before beginning this project, make sure you have sufficient light, time and tools. Much of what you will be doing is straightforward, but attempting to find a small clip or spring in the dark would probably be quite difficult.

For starters, let's go over the minimum tools you will need. You will need a jack, four jackstands (two minimum), wheel nut socket, metric spanners (10mm and 14mm minimum), a 4mm hex key, a large pair of channel-lock pliers, sturdy string, anti-squeal compound, high-temp caliper grease, and the replacement pads.
Fronts:

Since the front brakes do the majority of the braking, they tend to wear out first. (Check out pad 'A' in this picture to see what I mean)



 If you hear a profound squeal when applying the brakes, you have likely worn your front pads down to the point where the "squealers" are contacting the rotor. In my case, I had worn the pads so low that the "squealers" were coming in contact with the rotors all the time. If you have reached the point I did where the "squealers" make noise all the time, you should attend to your brakes as soon as possible.

To begin removal and replacement of the front pads, securely raise the front of the car and remove both front wheels. Once the wheels are removed, re-screw at least 2 wheel nuts back on the wheel studs. This will insure that the disc stays in place during our installation.

This picture shows the front brake caliper.



Remove the lower caliper bolt (arrow). Once this bolt is removed, the entire caliper can be tilted up on the axis of the upper caliper bolt. Use the string to tie the caliper up out of the way. This picture shows what you will find underneath the caliper (the caliper was removed for the picture).



 The letters A correspond to the brake pads, the letter B to the springs, the letter C to the frame, and the letter D to the rotor. With the caliper up and out of the way, open the pads (A) up enough to remove the springs (B) from the pads. With the springs removed, the pads can be lifted out of the frame.

Now would be a good time to discuss theanatomy of a brake pad.



Letter A shows the front spring, letter B shows the front shim, letter C shows the front "squealer", and letter D shows the front pad. If you will be installing OEM Mazda replacement pads, check to make sure you have new springs, shims and squealers. If you will be installing aftermarket pads, you will likely need to save your old springs, shims and squealers. The squealers should slip right off the old pads. To remove the shims, carefully pop them off the old pads - a flat-bladed screwdriver might be necessary here.

Ok, now with the old pads removed, we are now ready to install our new pads. Installation is pretty much the reverse of what we've just done. If you are using aftermarket pads, apply some anti-squeal compound to the back of the pad before cliping the shims back on. Once the anti-squeal has had a chance to set, clip the shims on. Finally, slip the squealers back on. Now that you have the complete OEM pads ready, they just silde back into the caliper frame. Figure 3 shows my aftermarket pads. Note that the pads I used (Mintex Silver Line) did not use the OEM springs to retract the pads off the rotors. I was initially worried about the pads rubbing against the rotors, but after several years and many miles I have not had any problems.

With the new pads back in the frame, all that remains is to retract the caliper piston and bolt the caliper back on. To retract the FRONT caliper piston, first open the cap on the brake master cylinder. If you aren't sure what the master cylinder looks like,here's a picture.



Depending on how full your master cylinder is, you may need to take some brake fluid out of it. When you retract the pistons on all 4 brakes, you will likely overflow the master cylinder so it's a good idea to keep check on the fluid level after each caliper is done. With the master cylinder cap open, go back to the caliper and hold one of the old brake pads against the piston. Take the channel lock pliers and squeeze the old pad against the piston, pushing the piston back into the caliper. Once the piston is back in the caliper, you should be able to lower the caliper back over the new pads. Once the caliper is back down on the frame, all that remains is to add a liberal amount of high-temp brake caliper grease to the lower caliper pin bolt and bolt the caliper back together. That's it! Now, repeat the same procedure for the remaining front side.



Rears:

Replacing the rear pads is equally as simple as the front pads. The main difference is in retracting the rear caliper pistons. Note: Improperly retracting the rear caliper pistons could result in caliper failure and costly repairs. With that out of the way, let's begin.

Remember that once the rear wheels are removed, you will need to tighten down the rear rotors with a couple of wheel nuts. This must be done to correctly adjust the rear brakes.

The first step with the rear brake pads is to retract the caliper piston. On the inside of the caliper is a 14mm bolt that acts as a cover for the manual adjustment screw. See pictures.





 An easy way to find this bolt is to follow the brake hose to the caliper. There you will see two 14mm bolts next to each other. The one that covers the manual adjustment screw is the one next to the one that bolts the brake hose to the caliper. Remove this bolt and use the 4mm hex key to back the piston into the caliper. Don't forget to have the master cylinder cap open and keep an eye on the fluid level. This picture



Shows the rear brake assembly. In order to unbolt the rear caliper, first you must pull a black plastic cap off the lower caliper pin bolt head. With the cap off, you can now unbolt the lower caliper pin bolt and pull (and tie) the caliper up out of the way.

With the exception of the 'M' shaped retractor spring, the front and rear disassembly is identical. Remember if you are using aftermarket pads that you will need to re-use the shims and springs. With the rears though, the 'M' shaped spring should be usable on most (if not all) brands of pads. Also don't be surprised if the upper guide falls off the frame. Simply hold it in place while you slide the rear pads back in.

Once you have prepared the new pads for replacement, you can slide them back into place. This picture



Shows the new pads in place. You are now ready to lower the brake caliper back down over the frame. I waited until after I bolted the caliper back in place to clip the springs on. It just seemed easier. With the caliper back down on the frame, apply a liberal amount of high-temp brake caliper grease to the caliper pin bolt and bolt the caliper back in place.

All that remains now is to manually adjust the rear brakes. Slowly spin the rear rotor while you are turning the rear brake adjustment screw. Just at the point where the pads contact the rotor, back the adjustment screw off a tad (1/3 turn should be enough).

Repeat the above steps for the other side and you will be done with your brake job. Congratulations! Now it's time to go for a short test ride around the block. Don't forget to check the fluid level in the brake master cylinder (and tighten the cap). Make sure wherever you go that you test the brakes thoroughly on level ground before you head out in traffic. Once you are satisfied with your work you are ready to return to the road. During the break-in period for the new pads (a good 100 miles or so) try to keep your brakes from getting too hot. Make gentle stops and avoid long stops from high speeds. A good break-in will result in solid (and quiet) brake performance through the life of the pads.
« Última modificación: Enero 26, 2013, 00:23:45 por Antimach »
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Re: tutorial cambio pastillas freno en Mx-5

  • en: Octubre 19, 2011, 19:09:11
No había visto esto.Muy buen aporte al subforo Antimach  :mola:

Yo no creo que me ponga nunca,pero aquí hay gente muy manitas y seguro que este post ayuda  :smile:

A todo esto,puedes poner el enlace de las pastillas que te has puesto tu? Son del Parts no?
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Re: tutorial cambio pastillas freno en Mx-5

  • en: Octubre 19, 2011, 20:08:43
Exactamente estas:
http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php/products_id/293

Para 1.6 no es problema pues son estas, para 1.8 hay dos opciones. Cualquier día que nos veamos 'te traes el metro' :elrisas:

Vengo de probarlas! :sisi1:
Vaya frenada niño! las de antes estaban cristalizadas. Ahora la frenada ya no se carga tanto delante.
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Re: tutorial cambio pastillas freno en Mx-5

  • en: Octubre 19, 2011, 20:11:53
Joder....Tanto se nota?  :countach:

Imagino que para el 1.8 habrá 2 distintas dependiendo del Sport y de los demás no?

Delante también llevas EBC? A ver si vas a ir descompensado con mucha mas mordiente detrás y te pegas un susto gordo!
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Re: tutorial cambio pastillas freno en Mx-5

  • en: Octubre 19, 2011, 20:22:41
Delante llevo ferodo ds2500   :naughty2:

no problem, yo he pensado lo mismo que tú.

Aun tengo que acabar el rodaje. Pero no problem. Incluso en recta he probado de frenar suave con el freno de mano solo (solo bajar velocidad) y estupendo.

Cuando haga una frenada fuerte ya te lo diré.
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Re: tutorial cambio pastillas freno en Mx-5

  • en: Octubre 19, 2011, 20:26:59
desde el desconocimiento (me voy a hartar de poner esa frase ahora!)...   supongo que cualquier pastilla nueva con su rodaje y todo, se tiene que notar frente a unas pastillas que hayan estado tanto tiempo en el coche...     de que eso sea más o menos notable.. ya dependerá de la calidad y de la marca!!...

si me dices que las ves cristalizadas y le pones unas nuevas...    ahora frena correctamente, pero talvez, no necesariamente  frene más!  
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Re: tutorial cambio pastillas freno en Mx-5

  • en: Octubre 19, 2011, 22:24:23
Buen tuto :mola:

Mis pastillas de atrás siguen siendo las de origen, y deben estar ya gastadillas. Cuando las tenga que cambiar, igual me animo y me sirve este tutorial.
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Re: tutorial cambio pastillas freno en Mx-5

  • en: Octubre 19, 2011, 23:33:29
esa es la frase que tanto temí, que algún día llegases a decir.... que te animes a cambiar las pastillas de freno...

NO te lo recomiendo...  ya sabes porque, no?...    1º mira, y si puedes, hazlo con alguien que ya lo haya hecho algunas veces más...

no te digo que no te animes nunca...   y parecerá que el tono es tajante...   pero la mod de mantenimiento lo requiere...  es un sistema de seguridad es cual no se puede o no tendría que dar ningún fallo...  y hacerlo mal compromete tu seguridad...

vosotros que os dais con una piedra de lo cerca que vivís uno del otro.. porque no lo haceis juntos...   si es que quieres ahorrarte el taller!!!    por lo menos ya lo ha hecho una vez con el miata...    desde cero, con 1 o 2 manuales, yo, por lo menos, no me atrevería...!
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Re: tutorial cambio pastillas freno en Mx-5

  • en: Octubre 19, 2011, 23:42:44
1º mira, y si puedes, hazlo con alguien que ya lo haya hecho algunas veces más...

Antimaaaaach, amigo miiiioooo!!! Qué cerca que vivimos, no? :sisi2:

 :naughty2:
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Re: tutorial cambio pastillas freno en Mx-5

  • en: Octubre 20, 2011, 08:33:08
Uhia, sí. Entiendo lo que dices del efecto de unas pastillas nuevas. El tema está en que la potencia de frenada atrás, antes era pobre y ahora es normal. De ahí el cambio notorio.


Privateer: aceptamos barco pero que conste que no pienso mancharme.

Ese día me pillaré una silla, una cerveza, un piti.. y te guio y superviso. Ya verás como aprendes!

Aunque Uhia tiene razón. Son cosas delicadas.

Yo tenía (ya no lo veo) un amigo que trabajaba en Galfer. He visto tantos cambios de pastillas que me permite atreverme a hacerlo. Eso sí, fíjate que me busqué un manual para supervisar los pasos correctos en el mx-5. Lo hice más porque hacía tiempo que no cambiaba unas y me apetecía.
Pero no es un juego, no es una mod. Es algo muy serio.
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Re: tutorial cambio pastillas freno en Mx-5

  • en: Octubre 20, 2011, 12:23:01

Privateer: aceptamos barco pero que conste que no pienso mancharme.
jajajjajajaja :elrisas:    :bicicleta: que grande!!!!

Ese día me pillaré una silla, una cerveza, un piti.. y te guio y superviso. Ya verás como aprendes!
:demon7: :palomitas: :palomitas:   siempre puedes amenazarlo o recriminarle algo, acercándole el piti al depósito de gasofa... :number_one:

Pero no es un juego, no es una mod. Es algo muy serio.
:mola:
pero de hacerla privateer obtendrá mi :worship2:

  y mi cara de
:risunis: :bicicleta:
Anti+Uhia+PRIVA
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Re: tutorial cambio pastillas freno en Mx-5

  • en: Octubre 20, 2011, 17:19:22

Yo tenía (ya no lo veo) un amigo que trabajaba en Galfer.

Cóño...Galfer es catalán? Recuerdo que en mi primer coche,el Corsa GSI16 le metí unos discos perforados con pastillas deportivas,todo de la marca Galfer.

Estéticamente quedaban tremendos,además por aquella época no veías en coches normales eso,aparte llevaba unas llantas "abiertas"

Pero funcionalmente no me terminaron de convencer porque por los agujeritos o que se yo hacía un efecto sonoro al frenar que no me gustaba la verdad...
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Re: tutorial cambio pastillas freno en Mx-5

  • en: Octubre 20, 2011, 17:30:50
No, Galfer es francesa.

Tenían la filial en BCN y cuando el negocio creció y fue suculento, 'ocupó' los despachos de BCN y despidió a todos. :sisi3: como te lo cuento.

Aquí en Granollers hay una nave grande de ellos, al lado del circuito.


El ruido es típico de los perforados. Todos hacen ese ruido de fondo.
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Re: tutorial cambio pastillas freno en Mx-5

  • en: Octubre 23, 2011, 16:09:03
Esta muy bien el brico, cambiar unas pastillas no tiene ninguna ciencia, es muy sencillo ,yo se las cambio siempre ami zr ,lo que me puedo ahorrar en un taller me lo gasto en algo mejor.
Esta claro que unas pastillas nuevas siempre se va diferenciar de unas usadas,cristalizadas o quemadas,la diferencia es notable pero la diferencia en unas marcas y otras aparte de frenar algo mejor esta en la fatiga de las mismas ,2 marcas diferentes nuevas no van a frenar igual, vas a tener diferentes composiciones, aguante de calor,desgaste etcc,pero pasarse a algo mas deportivo siempre viene bien porque asu vez unas pastillas duras tambien desgastan  el disco,y lo recalientan mas.

Nose en los miata pero seria bueno saber si el cilindro trasero se desplaza hacia alante por presion o es de rosca ,tambien por la presion claro,ami me paso y no lo sabia.

Deberia haber una mini seccion de estos bricos y cada vez que alguien hace algo tenerlo junto todo,yo casi siempre saco fotos a todo lo que hago.

un saludo.

Desconectado Antimach

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Re: tutorial cambio pastillas freno en Mx-5

  • en: Octubre 25, 2011, 10:35:39
Respondiendo a tu comentario, estoy seguro que se desplaza por presión.

:mola:
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